fredag 20 januari 2012

Jultårtan anno 2011!


Vad tror ni gömmer sig under snön?

I somras fanns det katastrofalt med smultron. Vi plockade och styckfrös in över fyra liter så vi skulle ha till en tårta på julen.
     Så gladeligen plockade jag fram smultronen och tinade dem. När jag skulle börja fylla tårtan smakade jag på ett smultron så jag skulle veta ur mycket socker jag behövde tillsätta. Fy vad jag blev besviken, surt och beskt och inget som påminde om sommar alls.
     Men, skam den som ger sig. Jag kokade kompott på en del tillsammans med tömda vaniljstänger för en extra dimension. Jag lagade två olika sorters mousser och till sist vispade jag ihop äkta vanilj med grädde och smultron. Beväpnad med allt detta skred jag till verket och fyllde vaniljbottnet.
     För att inte alls bråka med de smaker som fanns i tårtan bestämde jag mig för att bara täcka tårtan med grädde smaksatt med lite vanilj. Och sen var det bara att vänta på kaffestunden på julafton, och se om min kreation blir sågad eller inte.
      Julklappsutdelningen var över, spelen spelade och kaffet klart. Och tystnaden sänker sig. Godkänt med utmärkta betyg. Kakan smakade ju sommar, sol och smultron. Åh, så jag hoppas att det blir ett lika bra smultronår i år...
Ser inte lika fint ut när man en gång skurit i tårtan :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar