torsdag 31 maj 2012

Föräldraföreningens sista-mötes-tårta

När föräldraföreningen i Dalsbruks skola hade sitt sista möte för läsåret bad de mig fixa en tårta åt dem. Egentligen borde jag varit med på mötet men jag hann inte. Synd, det hade varit jätteroligt.

I alla fall lagade jag en tårta som jag fyllde med Fazers blå-chokladmousse, jordgubbsmousse (gjord på de första färska jordgubbarna som kom, växthusodlade men ändå) och citronmousse.

Tyvärr blev tårtan lite väl mycket fuktad för jag var så rädd att den inte skulle kunna dra till sig tillräckligt fukt från mousserna. Den rädslan visade sig obefogad. Mousser fuktar alldeles tillräckligt bara de får vara ifred.

Jag provade för första gången laga ett marmorerat lock av sockermassa. Det var jätteroligt så det gör jag absolut om, det blir ju lite av ett konstverk i sig själv så det tarvas inte så mycket dekorationer. Lite blommor och en skylt med text blev det i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar